خبرنگاران آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد و تقاضای متفاوت دانشجویان

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نموده است که آزمون جامع دکتری را در نیمه دوم تابستان 99 برگزار می نماید؛ موضوعی که عده ای از دانشجویان با استناد به تصمیم بعضی دانشگاه ها در خصوص لغو این آزمون، نسبت به آن معترض بوده و عده ای نیز خواستار برگزاری به موقع آن شده اند.

خبرنگاران آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد و تقاضای متفاوت دانشجویان

آزمون جامع دکتری معمولا دو بار در سال برای آن دسته از دانشجویانی که واحدهای آموزشی خود را به انتها رسانده اند و برای شرکت در آزمون جامع، اعلام آمادگی نموده اند، برگزار می گردد. طبق بخشنامه های صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، مقرر شده بود که این دوره از آزمون جامع دوره دکتری در تیر ماه سال 99 برگزار گردد.

دانشگاه آزاد به دلیل شیوع بیماری کرونا و تغییر زمانبندی نیمسال تحصیلی 99-98 و امتحانات به منظور رعایت بهداشت و دستورالعمل های پیشگیری از همه گیری این ویروس، زمان برگزاری آزمون جامع دکتری را تغییر داد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درفروردین ماه 99بخشنامه امور اداری و آموزشی دانشگاه در دوره فاصله گذاری اجتماعی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.

وی در این بخشنامه به زمان آزمون جامع نیز اشاره نموده است؛ اینکه امتحان جامع دکتری در نیمه دوم تابستان 99 برگزار می گردد و زمان دقیق آن پس از عبور از شرایط بحرانی فعلی، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

هزار و 210 دانشجو خواستار لغو آزمون جامع دکتری

به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا که تبعات فراوانی نیز داشته است، بعضی از دانشگاه های سطح یک مثل صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت آزمون جامع دکتری را لغو کردند البته بعضی از دانشگاه ها نیز این آزمون را با توجه به آمادگی و شرایط مناسب دانشجویان برگزار می نمایند.

هزار و 210 نفر ازدانشجویانی که قرار است تابستان سال جاری در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد حضور پیدا نمایند، به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از همه گیری کرونا خواستار لغو این آزمون شدند و در نامه های جداگانه درخواست خود را به (محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد)، منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) و سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) اعلام کردند.

در بخشی از این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفته، آمده است: اینجانبان تعداد بیش از هزار و 210 نفر از دانشجویان مقطع دکتری رشته های مختلف از واحدها و شهرهای سراسر کشور و متاثر و آسیب دیده از این حادثه تلخِ اجتماعی به بیان بخش کوچکی از مسائل و آسیب های جسمی، روحی، روانی و مالیِ وارد شده به جمع خود پرداخته ایم.

تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری حاضران در این کمپین عضوی از کادر درمان، جامعه پرستاران، روانشناسان، مشاوران، پرسنل بانک، بهزیستی و از مشاغل بسیار پرخطر هستند و موضوع دردناک اینکه تعداد زیادی از دانشجویان و همسرانشان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا و مبارزه شدید با آن حتی به مرز شهادت هم رسیدند و با تحمل رنج و غم این بیماری ناشناخته و دردناک به نوعی از جانبازان و جانفشانان کشور محسوب می شوند و در مواردی تعدادی از دانشجویان دارای بیماری های خاص هستند و دوره های شیمی درمانی را طی می نمایند.

در این ایام لزوم مراقبت های ویژه از خود، خانواده و عزیزان بازمانده فراتر از سوگ و داغ از دست رفتگان عملا شرایط مطلوب برای مطالعه و مرور دانش و اندیشه های اندوخته را از تمام دانشجویان دکتری سلب نموده و صرفا موضوع تعویق آزمون جامع نه تنها چیزی از دغدغه هایمان را رفع ننموده و نمی نماید بلکه تشدید بحران، سبب نگرانی و اضطراب بیشتر ما شده و عملا در تسهیل و ایجاد شرایط مطالعاتی مناسب در اهل خانواده و محل زندگی به عنوان مانعی عظیم محسوب می گردد. حتی به تاخیر انداختن آزمون جامع یقینا منجر به اطاله زمان بیشتر حدود چهار ماه شده و عملا ما را از رسیدگی به امور تنظیم و تحقیق و دفاع رساله به مدت زیادی عقب خواهد انداخت.

این دانشجویان تقاضای بازنگری در برگزاری آزمون جامع دکتری را مطرح نموده اند تا شرایط برای ادامه فعالیت آنها برای پرداختن به امور دفاع از رساله تسهیل گردد.

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزادروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران در این رابطه گفت: آزمون جامع دکتری به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از تردد بین شهری و حضور دانشجویان در خوابگاه هر واحد دانشگاهی به صورت مجزا برگزار می نماید.

وی مطرح نمود: پیش از این آزمون های جامع دکتری به صورت استانی و ملی برگزار می شد اما با توجه به شرایط پیش آمده هر واحد دانشگاهی به صورت مجزا آزمون را برگزار می نماید.

عده زیادی از دانشجویان خواستار برگزاری آزمون شده اند

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشجویان در آزمون جامع حضور پیدا ننمایند از بسیاری از برنامه ریزی های خود عقب می مانند.

وی با بیان اینکه آزمون جامع به صورت حضوری برگزار خواهد شد، اضافه نمود: دانشجویان می توانند خود را برای حضور در آزمون جامع آماده نمایند زیرا اگر آزمون برگزار نگردد، از برنامه ریزی های شغلی، تحصیلی و ترمی خود عقب می مانند و دچار آسیب می شوند.

حیدری ادامه داد: به عنوان مثال بعضی از دانشجویان برنامه ریزی نموده اند که دوره دکتری خود را چهار تا پنج ترمه به اتمام برسانند؛ بنابراین برگزاری آزمون الزامی است.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از دانشجویان دکتری نسبت به برگزاری آزمون جامع اعتراض دارند، توضیح داد: بسیاری از دانشجویان نیز خواستار برگزاری آزمون جامع هستند و مکاتبات زیادی با دانشگاه در مورد برگزاری آزمون نموده اند؛ بنابراین باید به نظر این دانشجویان نیز احترام گذاشت. کمااینکه این حق آنها است و نباید از برنامه های زندگی خود عقب بمانند.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96977

به "خبرنگاران آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد و تقاضای متفاوت دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد و تقاضای متفاوت دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید