خبرنگاران تصویب یک بند از قانون برنامه ششم توسعه

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - دستورالعمل بند خ ماده (113) قانون برنامه ششم توسعه راجع به سازوکارهای مختلف تشویق و ماندگاری شاغلان در پست های تخصصی حقوقی(موضوع تصویب نامه شماره 44961/ت 55447 ه مورخ 1399/4/28 هیئت وزیران) تصویب شد.

خبرنگاران تصویب یک بند از قانون برنامه ششم توسعه

معاونت حقوقی یاست جمهوری روز یکشنبه گفت: معاونت حقوقی رئیس جمهور به لحاظ جایگاه و وظایفی که در مجموعه ساختار حقوقی دولت و دستگاههای اجرایی دارد و به دلیل انتظارات واحدهای حقوقی دستگاههای اجرایی و تاکیدات مراجع نظارتی و قضایی، همواره در تلاش بوده که راهکار قانونی قابل اجرا برای ارتقاء و تأثیرگذاری هرچه بیشتر مدیران و کارشناسان حقوقی دستگاههای اجرایی ایجاد کند و در چارچوب ظرفیتهای قانونی موجود یا ایجاد ظرفیت قانونی خاص، سازوکارهایی برای ایجاد انگیزه و تشویق و ماندگاری مدیران و کارشناسان حقوقی دستگاههای اجرایی وضع و اجرا گردد.

با پیشنهاد معاونت حقوقی برای درج حکم مناسب در لایحه برنامه ششم توسعه و نهایی شدن آن، به موجب حکم بند خ ماده (113) قانون برنامه ششم توسعه مصوب 1395، امیدی برای تحقق اهداف فوق فراهم شد.

حکم قانونی یاد شده مقرر می­ دارد:

بند خ - در جهت حفاظت بهینه از بیت المال و حقوق و اموال دولت، دستورالعملی مشتمل بر سازوکارهای مختلف تشویق و ماندگاری شاغلان در پست های تخصصی حقوقی در دستگاههای اجرایی از جمله در مورد فوق العاده حمایت قضایی مشترکاً توسط معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر دادگستری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس سازمان پیشنهاد و پس از تصویب هیئت وزیران در چارچوب قانون ابلاغ می گردد.

از ابتدای سال 1396، معاونت حقوقی رئیس جمهور با در نظر داشتن سوابق و با توجه به پیگیری دستگاههای ذیربط اعم از دستگاههای درون قوه مجریه و مراجع نظارتی و نیز مجلس شورای اسلامی و با در نظر داشتن محورها، پیشنهادها و دیدگاههای متنوع و مختلف این دستگاهها اقدام به تهیه پیش نویس دستورالعملی مشتمل بر انواعی از سازوکارهای تشویق و ماندگاری نمود، به ترتیبی که براساس آمار و اطلاعات از شرایط موجودِ جذب و ماندگاری کارشناسان حقوقی و نیز شرایط دعاوی در دستگاهها، انتظارات و اهداف مورد نظر قانونگذار محقق گردد. حفظ حقوق و منافع دولت و تقویت برقراری حق و عدالت و نیز پیشگیری موثر از تضییع بیت المال و حقوق و اموال دولت در سرلوحه این اهداف بوده است.

با توجه به درخواست­­ها و پیگیری­های فراوان دستگاههای اجرایی برای تنظیم متن مؤثر و تا حدودی تأمین کننده هدف مقنن، این معاونت با هماهنگی وزارت دادگستری و وزارت امور مالی و دارایی افزایش امتیازهای موضوع مصوبه را پیشنهاد نمود که در نهایت امتیازات حداقلی در جلسه مورخ 1399/4/8 هیئت وزیران تصویب و به موجب تصویب­نامه شماره 44961/ت 55447 ه مورخ 1399/4/28 ابلاغ شد.

در این مصوبه با مشخص مشمولین، شرایط احراز به تأیید کمیته ای متشکل از معاون توسعه منابع انسانی دستگاه اجرایی ذیربط، مدیر واحد حقوقی و یک نفر حقوقدان صاحبنظر در مسائل حقوق اداری به انتخاب بالاترین مقام دستگاه موکول شده است.

به موجب ماده 3 این دستور العمل امتیازاتی به شرح زیر مشخص شده است:

1- امتیاز برخورداری فوق العاده حمایت قضایی به صورت غیر مستمر و صرفأ در دوره تصدی پست های تخصصی حقوقی بنا به تأیید کمیته مذکور در ماده (2) این دستورالعمل به شرح جدول درج شده است:

** امتیاز رتبه شغلی

- 400 کارشناس پایه

- 500 کارشناس ارشد

- 750 کارشناس خبره

- 1000 کارشناس عالی

2 - علاوه بر تشویق های معنوی در چارچوب اختیارات دستگاهها، براساس اهمیت موضوع و آثار مالی و مالی آن، حداکثر به میزان (50) درصد حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر فرد به صورت غیرمستمر و حداکثر تا (4) بار در هر سال (در مقاطع سه ماهه) پرداخت خواهد شد.

براساس ماده 4 این مصوبه مدت تجربه و سنوات لازم برای ارتقاء مشمولین دستورالعمل، از رتبه پایه به ارشد و ارشد به خبره و از خبره به عالی تا دو سوم مقررات مورد عمل با تصویب شورای توسعه مدیریت تقلیل می یابد. این امتیاز در طول خدمت کارمند، صرفاً یکبار برای ارتقاء رتبه شغلی، قابل اعمال خواهد بود.

در مواد 5 و 6 امکان برخورداری کارمندان قرارداد کار مشخص (مشخص) شاغل در پست های حقوقی و سایر مشمولین پیش بینی شده است.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101418

به "خبرنگاران تصویب یک بند از قانون برنامه ششم توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تصویب یک بند از قانون برنامه ششم توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید