چرا مردم ماسک نمی زنند؟

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که کرونا بار دیگر در کشور اوج گرفته است و آمار تلفات آن بالا رفته است، اما مردم چندان کرونا را جدی نمی گیرند و پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی نمایند.

چرا مردم ماسک نمی زنند؟

به گزارش خبرنگاران، طبق آمار اعلام شده وزارت بهداشت از هشتم تا نهم تیرماه و بر اساس معیار های قطعی تشخیصی، دو هزار و 536 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 461 مورد بستری شدند تا مجموع بیماران کووید19 در کشور به 225 هزار و 205 نفر برسد. این در حالی است که آمار قربانیان روزانه کرونا مدتی است از 100 نفر گذشته است.

با این حال به گفته محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تا 27 اردیبهشت ماه شرایط اجرای پروتکل ها در کشور در حد مطلوب بود و تا میانگین 77.57 درصد مردم و کسب و کار ها پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند که در شهر تهران به 56 درصد می رسید. اما تا 15 خرداد ماه این میانگین در کل کشور به 22.66 درصد نزول کرد و متاسفانه شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب و کار در کل کشور است، به 10.54 درصد نزول کرد.

اما چرا مردم پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را جدی نمی گیرند. پرفسور حسین باهر در مصاحبه با خبرنگاران در این باره گفت: بی تفاوتی گروهی از مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی چهار علت عمده مالی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی دارد. دلیل مالی احتیاج به کار و درآمد برای تامین هزینه معاش و جبران خسارت دوران بیکاری است. دلیل فرهنگی عدم پی بردن به عمق فاجعه و پیروی از خرافات، توکل و توسل مآبی فاقد وجاهت دینی و شرعی و دلیل اجتماعی خستگی از انزوا و پرهیز از تنش های خانه نشینی با همسر و فرزندان است. علت سیاسی هم عدم رعایت پروتکل ها توسط تعدادی از مقامات بالادستی و بی تفاوتی ناشی از ضد و نقیض گویی های رسانه های داخلی و خارجی است.

وی اضافه نمود: در کل برای جلب توجه عموم به رعایت پروتکل های بهداشتی چهار اقدام ضروری است. اول این که اهل نظر به صورت یکپارچه توصیه نمایند به آنچه که مردم باید عمل نمایند و آنچه نباید عمل نمایند. دوم خود مقامات مسئول هم رعایت های لازم را داشته باشند و سوم این که متولیان امور اجتماعی مراتب تفریحات سالم را برای مردم فراهم نمایند تا امکان خروج از خانه برای مردم معمولی فراهم شود. چهارم نیز اگر امکان دارد یارانه هایی به کسانی که از کار بیکار می شوند به اندازه کافی پرداخت شود. مثل کشور های دیگر که 80 درصد بیمه بیکاری را برای بیکاران و از کار افتادگان پرداخت می نمایند. تا ان شاء الله با همراهی، همدلی و هم نظری از این فاجعه ملی با سلامت بیشتر خارج شویم و به بالندگی هر چه بیشتر دسترسی پیدا کنیم.

دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاهنیز در این بارهدر مصاحبه با خبرنگارانگفت: عوامل متعددی در این باره نقش دارند. به لحاظ اجتماعی اولین دلیل این است بخش زیادی از مردم، هنوز که هنوز است با واقعیت کرونا آشنایی ندارند و حجم خطر را به صورت جدی نمی شناسند و این نکته برای مردم ملموس نیست. نکته دوم به ضروریات زندگی مردم برمی شود. بخش زیادی از مردم می دانند مسائل در زمینه کرونا چیست، اما به دلیل اینکه زندگی شان از لحاظ معیشتی لنگ است و این امکان برای دولت به دلیل تحریم ها فراهم نیست که بتواند مانند بسیاری از کشور های دیگر به مردم یاری بکند و مردم را در منزل نگه دارد بنابراین این عده با اینکه از خطرات کرونا باخبر هستند ناچار هستند برای تامین معیشت اعضای خانواده منزل را ترک نمایند.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی غیراز مسئله تامین معیشت، در بخشی احتیاجمند هزینه است؛ احتیاج به مواد ضدعفونی و صابون یا هر چیز دیگر مانند ماسک دارد، اما بسیای از مردم توان تامین این کالا ها را ندارند وقتی فردی زیر دو میلیون حقوق می گیرد که با دلار 20 هزار تومان الان 100 دلار می شود نمی شود توقع کرد ماسک 50 هزار تومانی بخرد که حداقل زمان مصرفش چهار ساعت است بعد بیندازد دور.

این جامعه شناس اظهار کرد: دلیل مهم دیگر به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برمی شود که خیلی مهم است. سرمایه اجتماعی طی 15 سال اخیر دچار خدشه شده و مشکل پیدا نموده است. مرکز ثقل سرمایه اجتماعی، اعتمادعمومی است. الان اعتماد عمومی به دلیل اختلاس ها و وعده و وعید مدیران و مسئولان و انجام ندادن ها سلب است. مردم به همین دلیل به گفته های مسئولین ناباورند. در نتیجه مسئولین وقتی به درستی و جدیت می گویند باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم بخشی از مردم حرف های آن ها را باور ندارند مانند عدم باور به خیلی چیز های دیگر. از دو- سه سال پیش که گفتند دلار از 4500 گرانتر نمی شود و به دلار جهانگیری معروف شد تا به امروز که دلار 20 هزار تومان شده مدام گفتند دلار قیمتش پایین می آید حالا این باعث شده مردم به گفته مسئولین اعتماد ننمایند. این هم به سرمایه اجتماعی بر می شود و باعث می شود تا مردم حرف های آنان را قبول نداشته باشند.

او اضافه نمود: علاوه بر این ها، دولت خیلی از محدودیت ها و فاصله گذاری اجتماعی را پس از نوروز حذف کرد و گفت زندگی به روال عادی بر می شود و به صورت طبیعی طی می شود مردم هم باور کردند کرونا نیست و جا های شلوغ می فرایند و زندگی عادی خود را دارند.

وی در نهایت اضافه نمود: در مجموع مهمترین دلیل جامعه شناختی پایین بودن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، سپس مسایل و مسائل مالی و سومی که بسیار اهمیت دارد این است که ما وقتی سعی می کنیم شرایط را عادی جلوه دهیم در حالی که عادی نیست به طور طبیعی روی فرهنگ سازی مردم اثر می گذارد و آن برجستگی ادراکی که در اسفندماه و فروردین ماه وجود داشت دیگر دیده نمی شود و فکر می نمایند نکات بهداشتی را نباید رعایت نمایند.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 98000

به "چرا مردم ماسک نمی زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم ماسک نمی زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید